Voormalige steenfabriek Ceres

Rottum

Vorige week kwam ik deze mooie ruïne tegen.

Tussen 1857 en 1968 was er veel bedrijvigheid in de steenfabriek Ceres van Rottum.Er werden in die tijd stenen- en draineerbuizen gebakken. De steenfabriek, die tussen Kantens en Rottum aan het Boterdiep lag, verschafte aan veel mensen uit de regio werk. Een groot deel van het terrein van de voormalige fabriek bestaat ook nu nog en een ander deel is weer in gebruik als weiland.Sinds de afbraak in 1974 staan er nog twee schoorsteenpijpen die als landmark in de wijde omgeving te zien zijn. (grofkeramiek.nl)

Hierbij ook nog 2 foto’s van de steenfabriek in werking (Groninger Archieven)

1920 – 1940

mannen fabriceren drainagebuizen in steenfabriek ” Ceres “, 1915-1925

Over klaasamulder

kunst & cultuur
Dit bericht werd geplaatst in architectuur, groningen en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Voormalige steenfabriek Ceres

  1. Hein Krohne zegt:

    Ls.

    Uw artikel over de voormalige steenfabriek Ceres, trok mijn aandacht.
    Mijn vader runde op 16 jarige leeftijd het schoorsteenbouw bedrijf gruno, direct na de tweede wereldoorlog.
    Vader krohne werdt in mei 1945 gefusileerd, en dus nam mijn vader het bedrijf over.
    Ik ben benieuwd of er ook bekend is wie de schoorstenen en het bedrijfspand hebben gebouwd.
    Ik heb helaas maar een foto van pa, al bouwend aan een schoorsteen, en een annecdote, waarin het verhaal is dat mijn vader van de schoorsteen viel op 12 meter hoogte en meneer pastoor net voorbij fietste en hem geholpen heeft.
    Mijn vader heeft diverse schoorstenen neergezet waaronder de schoorsteen van de Betuwe, de fabriek van de jam en hij heeft eigenhandig uit witte stenen de afbeelding van flipje in de schoorsteen mee gemetseld,hi.
    met vriendelijke groet,
    Hein Krohne

  2. P.H.M.van de Kletersteeg zegt:

    Zo goed als die muren nog staan…moet zo gerestaureerd worden. Industrieel erfgoed.
    Is van belang, in NL, waar een generatie opgroeid die denkt dat macaroni aan struiken groeit…

  3. heinkrohne zegt:

    niemand meer info?
    hein

Geef een reactie

