Verborgen oorlogsverleden

Bunker in de tuin van perceel de Groeve-Westzijde 14, Groevesluis, Appingedam

Het Eemskanaal is de scheepvaartroute van de zeehaven van Delfzijl naar Groningen. De Groevesluize vormen de verbinding tussen het Damsterdiep en het Eemskanaal en tevens met het Schildmeer en het daaraan gekoppelde kanalen en- diepenstelsel. Deze sluizen zijn dus een knooppunt van waterwegen in dit gedeelkte van de provincie Groningen en waren in de oorlog van strategisch belang.
De suizen weden daarom permanent bewaakt. In 1943 verrees deze bunker, die twee functies had. Bovenop het gebouw stond een kanon terwijl daaronder de bemanning van het geschut dekking kon zoeken bij een beschieting. De bunker was niet bestand tegen een voltreffer maar de stelling liep weinig kans op iets dergelijks, Het gebied rond de sluis was onder water gezet en de Canadezen meden deze omgeving bij hun opmars in april 1945. (Bunkerroute)

Over klaasamulder

kunst & cultuur
Dit bericht werd geplaatst in geschiedenis, groningen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Verborgen oorlogsverleden

  1. klaasamulder zegt:

    @francois15: Dank en groet.

  2. P.H.M.van de Kletersteeg zegt:

    Klaas, mag ik wat vragen? Ik zit even niet in NL, en ik heb een foto nodig.
    Paterwoldseweg, daar is een volkswagen dealer. daar net voor, richting stad, is een hek rondom een stuk park , ik geloof dat er een schooltje in staat.
    Van dat hek heb ik een foto nodig.
    Als je in de buurt komt daar….. mijn email kan je zien geloof ik.
    als dat mogelijk is: bij voorbaat dank.

    PS ik wil zo’n hek gaan maken.

  3. klaasamulder zegt:

    Ik zal er aan denken…………………….

Geef een reactie

