Fado en poëzie uit Groningen

Hendriktje en Fieke Gosselaar

Hendriktje

Vandaag was ik op het verjaardagsfeestje van de dertigjarige ‘Tijdschrift Krödde’.’Krödde’ is voor Groninger lezers en schrijvers, met een ruime keuze aan verhalen en gedichten.
Op het programma stond onder meer een optreden van Hendriktje, die de fado in het Gronings zingt.

Dizze nacht
(5.06 tekst/muziek Hendriktje)

Verder lazen tien Groninger schrijvers en dichters voor uit eigen werk, onder andere Fieke Gosselaar, boerendochter uit Finsterwolde. Fieke Gosselaar (1982) is afgestudeerd Strafrecht, de criminologische variant aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij schrijft poezie in het Nederlands en het Gronings. Daarnaast schrijft ze ook proza.
Ze droeg mooi een aantal gedichten voor.

Fieke na haar optreden

Rötzummer

Aalmoal der òf
t Mot allaank
aalmoal der òf

Honderden kilo’s
per bunder verlais

t Laand is sjompe
Boer is in mineur

t Mot allaank
aalmoal der òf

In waaite komt schot
en koolzoad wintergaarst

wachten
tot september

Koren woarschoaauwt
dat zee dichtbie is

(staat ook in het jubuleumnummer van Krödde, Grunneger Tiedschrift)

De Carel Coenraadpolder

In V- vórm,
luder en luder
gakken ganzen,
vrolijk gelach
boven polders
mie veurbie

Ik wies blaauw
Roek oarzelnde lente

De populieren
proat ik diek op

In dit prille licht
bist doe vereeuwegd

Na haar optreden vernam Fieke dat ze is genomineerd voor het Hendrik de Vries stipendium 2011!! Gefeliciteerd.

Over klaasamulder

kunst & cultuur
Dit bericht werd geplaatst in foto, groningen, muziek, poezie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Fado en poëzie uit Groningen

  1. groninganus zegt:

    We hebben hetzelfde onderwerp! Ik heb nog een portret van jou in actie. Mail me maar even op voor en achternaam aan elkaar apestaartje gmail.com.

  2. Schitterende Groningse fado-muziek.
    Zo met deze muziek en gedichten leer ik het Grens-dialect aardig kennen.
    Ben er de laatste jaren regelmatig en de willekeurige voorbijganger die Gruns spreekt versta ik nog altijd niet helemaal als ware Westerling ook niet echt eenvoudig 😉
    Lees je graag!

  3. Ina Lammerts zegt:

    Hallo Fieke,
    Ik ben groot fan van je. Mooie gedichten . ik woon ook in het Oosterpark . ( het maakt de buurt een beetje mooier dank zij je gedichten ) Ik wilde je alleen even laten weten dat ik je gedichten erg mooi vind….ik volg je zo vaak ik kan op de radio

    groeten, Fairouz

  4. Pingback: Bunker | klaasamulder

Geef een reactie

